اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان ملکشاهی
 
 
غنی سازی جنگل های بیوره شهرستان ملکشاهی با بذر و نهال گونه های بومی

رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان ملکشاهی گفت: غنی سازی جنگل های بیوره شهرستان ملکشاهی با بذر و نهال گونه های بومی به سطح 70 هکتار انجام شد.

 

"محمدقاسم نیا" رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان ملکشاهی در گفتگو با ملکشاهی خبر گفت: در راستای پروژه غنی سازی جنگل، غنی سازی با بذر و نهال گونه های بومی در جنگل های منطقه بیوره انجام شد.

وی اظهار کرد: پروژه غنی سازی با بذر به سطح 55 هکتار و غنی سازی با نهال به مساحت 15 هکتار انجام شده است. گونه هایی که بذر و نهال آن در منطقه کاشته شده شامل بلوط، بادام، بنه، ارجن و ... می باشد، این گونه ها بومی منطقه بوده و قابلیت رشد و نموی بهتری در منطقه را دارا می باشند.

قاسم نیا افزود: نظر به اینکه سطح وسیعی از کشور به جهت قرار داشتن در کمربند خشک و نیمه خشک نیمکره شمالی دارای شرایط دشوار رویشی هستند و تجدید حیات طبیعی و رشد گیاهان به سختی صورت می گیرد لذا در صورت تخریب منابع گیاهی و جنگلی موجود، امکان بازسازی و احیا مناطق تخریب شده بصورت طبیعی بسیار مشکل و از طریق دخالت انسان نیز نیازمند هزینه های فراوان و زمان طولانی است.

رئیس منابع طبیعی شهرستان ملکشاهی گفت: در این میان جنگل های مناطق خشک و نیمه خشک، بالاخص در مناطق جنوب زاگرس همچون جنگل های شهرستان ملکشاهی، به سبب خشکسالی های مداوم و فراگیری بیماری زوال بلوط و افزایش تراکم جمعیت منطقه و فشارهای وارده شکننده تر و آسیب پذیرتر شده است وضعیت مناسبی ندارند و با توجه به فشارهای وارده بر این اکوسیستم می توان گفت که گرایش پوشش گیاهی و جنگلی  در این مناطق منفی شده است.

وی اذعان کرد: کمک به پایداری و پویایی اکوسیستم جنگل های شهرستان ملکشاهی با هدف پیشگیری از گرایش منفی، توقف آن و در نهایت هدایت آن به سمت بهبود، اجرای راهکارهای متعددی را در ابعاد تکنیکی، فنی، اجتماعی و اقتصادی طلب می نماید که اجرای پروژه های غنی سازی در ابعاد کمی و کیفی به شرط لحاظ نهاده های مناسب و مرتبط، یکی از مهمترین روش های پیشنهادی خواهد بود.

قاسم نیا تصریح کرد: در غنی سازی به معنای (Enrichment)، در واقع غنا و ترکیب گونه های آینده جنگل مدنظر است ولی در تعریف ارائه شده در سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور که از سوی دفتر جنگلکاری و پارک ها ارائه شده است، توجه اصلی به غنی سازی و افزایش تراکم و انبوهی جنگل معطوف شده و به ترکیب آینده توده جنگلی در توده های متراکم پرداخته شده است. لذا غنی سازی در دو بخش کمی و کیفی و به تفکیک موردنظر و بحث بوده که هریک در جای خود کارکرد های مهمی داشته و از اهمیت ویژه ای برخوردارند.

وی ادامه داد: غنی سازی کمی با هدف اصلی افزایش انبوهی تاج پوشش و در غنی سازی کیفی با هدایت توده جنگلی به سمت وضعیت نهایی (کلیماکس) جامعه جنگلی منطقه خواهد بود که در منطقه بیوره جامعه نهایی جامعه بلوط است.

رئیس منابع طبیعی شهرستان ملکشاهی افزود: با انتخاب گونه های بومی (بلوط، بنه، بادام و ...) و اجرای پروژه در مناطقی که واجد حداقل 25 درصد انبوهی تاج پوشش باشند، می توان به هدایت توده به سوی جامعه نهایی و بهبود کیفی آن امیدوار بوده ، چرا که برای گونه هایی که در ابتدای رشد نیاز به پناه دارند، باید حداقل پوشش تاجی را منظور نمود.در فضای باز جنگل که به علت نور شدید امکان کشت گونه های کلیماکس وجود ندارد، ابتدا اقدام به بذرکاری یا بوته کاری می گردد، تا در مراحل بعد شرایط برای استقرار جامعه جنگلی فراهم آید.

قاسم نیا در پایان گفت: با توجه به اینکه در سال های گذشته جنگل های شهرستان ملکشاهی بخصوص جنگل های بیوره با خشکیدگی مفرط درختان بلوط مواجه بوده و درختان بسیاری خشک شده و نابود گردیدند و در سال های اخیر در قالب پروژه های بهداشتی و حمایتی درختان خشکیده قطع و خارج گردیده تا از شیوع بیشتر بیماریجلوگیری گردد و همچنین با هرس و قطع سرشاخه های خشک آنها تاج پوشش جنگل های منطقه کاهش پیدا کرده است لذا با اجرای پروژه غنی سازی با بذر و نهال در این منطقه ابتدا هدف افزایش تراکم و تاج پوشش جنگل فراهم می آید و از گرایش منفی جنگل جلوگیری می گردد و در راستای تشکیل جامعه نهایی جنگل گامی مهم برداشته خواهد شد.



تعداد بازدید از این مطلب: 233
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


مطالب مرتبط با این پست


می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: